Niyaz Wereld Elektronica

Het Indiaas/Perzische trio Niyaz heeft in een zeer korte periode vele harten gestolen! Ze hebben zich gespecialiseerd in het op muziek zetten van Sufi-poëzie uit Perzië en brengen op hun nieuwe album ‘Nine Heavens' de nummers in zowel elektronische en akoestische versie uit. Een album die culturele en stilistische grenzen verlegd, die een reis maakt door de eeuwen heen en waarop traditionele Turkse en Iraans/Perzische instrumenten een centrale rol spelen.

BIOGRAFIE

 

Niyaz is ver gekomen in een zeer korte periode. Het trio's debuut uit 2005 bestond uit een mix van Sufi mystiek en trance elektronica en daarmee vestigden zij zich als een uitblinkend ensemble in de overvolle scene van de wereldmuziek. Een wereld tour volgde. Nu is Niyaz terug met ‘Nine Heavens', een album dat niet alleen culturele en stilistische grenzen kruist, maar ook door de eeuwen heen gaat. Ze maken gebruik van middeleeuwse Perzische poëzie en 300-jaar oude Perzische volksliederen, Niyaz heeft een 21ste eeuw ‘global trance' traditie gecreëerd!

Dit lijkt een beetje veel van het goede voor een band die slechts drie jaar oud is - totdat men zich realiseert wie deze muzikanten zijn.

Vocalist Azam Ali was medeoprichter van het succesvolle wereldmuziek duo ‘Vas' in 1996; haar onmiskenbare stem heeft talrijke muziekopnames en belangrijke filmmuziek gesierd. Loga Ramin Torkian is een multi-instrumentalist die in de jaren '90 met de groep ‘Axiom of Choice' oude Perzische klassieke muziek bij westerse luisteraars bracht. En producent Carmen Rizzo, met veelvoudige Grammy nominaties op zak, werkte met Coldplay, Seal, Ryuichi Sakamoto en vele anderen. Dat het trio direct zo succesvol was met het naar zichzelf vernoemde debuut is daarmee dus ook niet verwonderlijk. Nu, met ‘Nine Heavens' betreden ze nieuwe gebieden in een twee-disc format: de eerste is een avontuurlijke, spirituele verkenning van de banden die Perzische, Indiase, Turkse en Westerse dancemuziek bindt. De tweede disc laat 8 van de 9 nummers in een pure, akoestische setting horen.

‘Nine Heavens' begint met de onweerstaanbare ‘Beni Beni', wat een 18e eeuws, Turks Sufi gedicht aan een traditioneel Turks volkslied en prachtig geïntegreerde elektronica en programmering verbindt. "It's a modern kind of Sufi music," verklaart Azam. "Both Loga and I are influenced by Turkish music, and there are many connections between Turkey and Iran." De regelmatige trance ritmes ondersteunen lagen van Turkse en Perzische luiten, afgewerkt met een nieuw instrument die men kent als de ‘kamman', een grotere versie van de traditionele Perzische viool met lagere klanken.

Niyaz trekt nog meer verbindingen tussen Iran en India. Het woord ‘niyaz' betekent ‘sterk verlangen' in zowel Farsi (de taal gesproken in Iran) en Urdu (een veel voorkomende taal in Noord-India en Pakistan). Door de eeuwen heen hebben de culturen van Perzië en India niet alleen woorden gedeeld, maar ook muzikale en spirituele tradities - en mensen. Azam Ali is er daar één van, geboren in Iran en opgegroeid in India; en twee van de nummers op ‘Nine Heavens' zijn geschreven door Amir Khosrau Dehlavi, een 13e-eeuwse Perzische mystieke poëet die ook opgroeide in India (De titel van het album komt van zijn ‘Song of Nine Heavens'). Amir Khosrau ontwikkelde de stijl van Sufi muziek die we kennen als ‘Qawwali', bekend geworden in het recente verleden door de grote Pakistaanse zanger Nusrat Fateh Ali Khan, en sommige beweren dat hij daarnaast de Indiase tabla drum ook uitgevonden heeft. Maar zijn gedichten, inclusief ‘Molk-e-Divan' en ‘Sadrang' zijn in de traditie van Perzische mystici als Rumi. "'Molk-e-Divan' was the first song we wrote for the new album," aldus Azam. "Loga and I found the poem and wrote the music together; he did the main melody and I did the vocal line." Vervolgens werd het geheel naar Carmen gestuurd zodat hij zijn magie er op los kon laten, wat in dit geval bestaat uit zwaar bewerkte drumprogrammering en een rijke bedekking van luiten en elektronica uit het oosten. De teksten van Amis Khosrau kunnen gezien worden als liefdesgedichten of als toewijdingsnummers aan God. Een Engelstalig publiek zal natuurlijk eerder reageren op de aardse, pulserende ritmes van de nummers. Dat vindt Niyaz prima; Azam Ali wijst erop dat de heilige aard van de teksten verrassend goed passen bij westerse dancemuziek. "The common thread is putting yourself in a higher state.  Even with club music, I think that's what people go for. The only problem was that it was void of "soul," the spirit of acoustic trance music. We always felt there was a way to bring the two together that blurs the line between the acoustic and the electronic." Een goed voorbeeld is het nummer ‘Tamana', een 18e-eeuws Urdu gedicht dat begint met een langzame opening - zoals de langzame alap sectie van een raga optreden. Het elektronische gedreun geeft uiting aan de zilverachtige toon van de Turkse cumbus, een type luit, en zoals bij een raga optreden, bouwt de energie zich op met de toevoeging van meer en meer percussie - hierbij zowel tabla als geprogrammeerde beats. "We've been working so long now that this sort of fusion happens on a more intuitive level," voegt Loga toe. "The steady rhythm of the tabla blends naturally with the dance grooves - it just makes sense."

En de "unplugged" disc? "It wasn't intentional," zegt Azam terugdenkend. "As it was coming together, we felt we had a real gem with the acoustic sessions.  After we finished mixing both versions, we realized it would be a shame not to let people hear them." Het resultaat is een zeldzame kans om in de muziek te kijken, aangezien de akoestische versies de schrijftalenten en mystieke neiging die Azam en Loga brengen reflecteren; de uiteindelijke versies laten de organische manier zien waarmee Carmen's elektronica past bij de ritmes en de sfeer van deze diepgewortelde stukken.

Andere highlights van ‘Nine Heavens' zijn ‘Iman', een slaapliedje geschreven door Loga en Azam voor hun zoon. In essentie een muzikaal gebed, hier biedt het een pauze in de bestorming van ritmische opwinding op het album. En ‘Feraghi - Song of Exile' ligt dicht aan het hart bij de twee Perzische immigranten, die nu in Californië wonen. Op een moment dat de meeste Amerikanen een verwrongen beeld hebben ten aanzien van Iran en de Iranese cultuur, organiseerde Niyaz workshops om aandacht te vragen voor de bijdrage van Iranezen in de Verenigde Staten en de Perzische cultuur in het geheel. "Our Iranian identity is important," zegt Loga. "On the first Niyaz album, we were just trying to find our place here. Now, with this second record, the Persian elements are used with more confidence." Op ‘Feraghi' bijvoorbeeld wordt een Perzische 5-beat ritme gebruikt, waar de meeste Amerikanen moeite mee zouden hebben om op te dansen - maar de blend met traditioneel en geprogrammeerde beats is zo overtuigend dat velen het zouden proberen.

Dance of trance - de muziek die Niyaz maakt op ‘Nine Heavens' kan beide doelen dienen. "The function of music in society has changed," aldus Loga. "It's very different from one or two decades ago; people now listen on iPods, or in their cars; music is not their primary focus.  There's not as much sitting and listening to music.  So the goal is for the music to stand on its own in different contexts."  

Nieuws

Eenmalig laatste BITTERLIEF concert

dinsdag, 26 september 2023

Op 20 december 2023 nog eenmaal een BITTERLIEF concert met Tom Vanstiphout – gitaren, Marc Bonne – drums, Bart Van Caenegem – toetsen, Evert Verhees – bas. Het zal weer een wonderlijke avond worden met de muzikanten waarmee de cd BITTERLIEF is opgenomen. In het Kursaal &ndash... Lees meer

Stef in VOLLE ZALEN en bij Bert OP5

vrijdag, 3 maart 2023

Kort voor de release van het Bitterlief album zal er ook nog op 15 maart 2023 om 20u25 bij de AVROTROS in het programma Volle Zalen op NPO2 een tv portret te zien zijn over Stef Bos in het programma Volle Zalen. Hij geeft een mooi en uitgebreid beeld van zijn leven en werken in Kaapstad en Zuid-Afri... Lees meer

STEF BOS IN AHOY

donderdag, 6 mei 2021

Niet eerder stond Stef in Ahoy. Maar nu, nu er een einde komt aan een periode waarin zo weinig gespeeld kon worden maar zoveel gebeurd, is het tijd voor feest! Een feest met strijkers en blazers, een feest van ontroering en optimisme. Een reis door een repertoire van 30 jaar. Van de Beste Zangers na... Lees meer
meer nieuws