OMFO Balkan Elektronica

‘Omnipresence' is het nieuwste album de ontdekkingsreiziger en verkenner OMFO. De vele reizen naar verre bestemmingen, zoekend in oude muzikale culturen, waarbij hij vreemde en ongewone instrumenten leerde te spelen hebben bijgedragen aan dit experimentele elektroakoestische meesterstuk. Een ongekende combinatie van geluid en instrumenten neemt ons mee op reis door tijd en ruimte, een ware prikkeling voor onze verbeelding.

 

Het album 'Trans Balkan Express' zette OMFO in 2004 al in de internationale schijnwerpers. Sacha Baron Cohen (aka Borat) koos zelfs twee nummers van het album voor de soundtrack van een van zijn films. Op zijn tweede album ‘We Are The Shepherds', leidde OMFO een virtuele kudde schapen en liet hij de herders muziek maken op plekken zonder zwaartekracht. Daarna concentreerde hij zich op de ontwikkeling van zijn podiumkunsten. Samenwerken met artiesten en muzikanten uit heel Eurazië is zijn grootste passie; traditionele culturen en hun connectie met kosmische metafysische krachten zijn grootste inspiratie. OMFO wil het westers publiek introduceren bij wat hij ziet als ‘intrinsiek modernisme uit het verre oosten'. Hierbij hoort het uitbreiden van de ervaring van muziek van luisteraars over de grenzen van alleen entertainment, om ze mee te nemen in de sfeer van rituelen.

BIOGRAFIE

 

OMFO is de artiestennaam van German Popov. Hij werd geboren in 1966 in de havenstad Odessa, USSR. Opgegroeid in het grootste land van de wereld en gehersenspoeld door de communistische propaganda; trots marcherend door de glorie en ellende van de Sovjetwerkelijkheid tot daar een einde aan kwam. Popov kon de pijn niet verdragen en vertrok naar het westen, naar het multiculturele Amsterdam - een stad die wordt geassocieerd met een tolerant drugsbeleid en losbandig gedrag. Daar herontdekte Popov de rijke culturele erfenis die hem was nagelaten door het verleden. De utopische ideologie, het moreel en cultureel vervallen Brezhnev-tijdperk én etnische diversiteit: dit alles zorgde ervoor dat hij klaar was om OMFO te worden.

 

G. Popov begon zijn carrière met het spelen van gangster- en gevangenisnummers in kaviaarrestaurants en op hangplekken van voortvluchtigen, samen met Alec Kopyt. Gebruikmakend van wereldmuziek liefhebbers, speelden ze onder de naam ‘The Children of Lieutenant Schmidt'. Na enige tijd verschoof G. Popov zijn aandacht naar de ruimte en kosmonauten. Samen met een groep van Sovjet emigranten begon hij de band ‘Sputnik'. Al snel werden ze opgemerkt door de deskundigen van elektronische extravaganza en brachten ze hun enige album uit: ‘The Favorite Songs of Soviet Cosmonauts'. Terwijl de band rondhing in glamoureuze clubs en op privé feestjes, onderzocht G. Popov een andere muzikale route - folklore. Tijdens een van zijn solo-optredens werd hij benaderd door een producent van een groot New Age label uit Nederland, die hem zijn studio aanbood om een opname in te maken. Kort daarna bracht Oreade Music een album uit onder de mysterieuze naam ‘Isiric'. Tot G. Popov's verbazing werd dit werk geclassificeerd door het label als 'Worlds Healing Music'. In tegenstelling tot deze classificatie, inspireert dit album jonge intellectuelen in het vroegere USSR te experimenteren met psychedelische substanties. Het geheim achter het succes zit in de Russische teksten, de exotische Siberische en centraal Aziatische melodieën, vakkundig spel op vreemde instrumenten en zang met oude vocale technieken. Dit was waarschijnlijk het moment dat G. Popov zich realiseerde dat etnische wijsheid en elektronica een onafscheidelijke eenheid vormden, als ware de folklore van de 21ste eeuw.

 

Toen de jaren '90 hun erfenis aan het inpakken waren, focuste OMFO zich op zijn solo project ‘Our Man From Odessa', in samenwerking met verschillende elektronische labels. Het meeste van zijn vroege werk is uitgebracht op het kleine Nederlandse label Kidnap, opgericht en onder leiding van leden van de voormalige Sovjet diaspora. In deze periode werkte hij tevens samen met een controversiële diva uit de afgelegen republiek Tuva - Sainkho Namchilak - en gingen zij de hele wereld over om te spelen op grote internationale podia.

   

Aan het begin van het nieuwe millennium vonden G. Popov en zijn vrienden een nieuw platform voor hun futuristische visie op geluid en muziek. Zo werd Solaris geboren. Het werd niet gepresenteerd als een label, maar als een kunstlab. Dit project was duidelijk geïnspireerd door Russisch constructivisme en utopische romantiek. De glamoureuze alias ‘Our Man From Odessa' veranderde geleidelijk in het korte en raadselachtige OMFO. In deze periode komt OMFO in creatief contact met projecten en artiesten als Metamatics, Aavikoo, Jimpster, CiM en Felix Kubin. Al deze namen verschenen op releases van Solaris als Aelita, Cheap Electric Paradise en Omnipresence. Muziek distributeurs en eigenaren van CD winkels behandelen deze designalbums als ware verzamelalbums.

Een paar jaar geleden werd OMFO gecontracteerd door Vladimir Lomberg - een gelijkgestemde, die onzichtbaar aanwezig was bij een aantal projecten waaronder Solaris en Kidnap. Hij bracht OMFO en Essay Recordings in contact met elkaar - een label dat de verborgen potentie van Oost-Europese muziek verkend. OMFO's werk begon met een succesvolle remix van een nummer geschreven door Shantel - de pionier in de ‘fusion' van Balkan muziek met elektronische beats. Nadat de remix opgenomen was op het internationaal bejubelde ‘Bucovina Club album', kreeg OMFO de kans bij Essay aan zijn nieuwe album te werken. Als reactie op de eis op iets nieuws in dit werkgebied, creëerde OMFO ‘Trans Balkan Express'. Kort nadat dit album werd uitgebracht werd het populair in heel Europa en verder, het scoorde vele hits; het werd gedraaid op de radio en besproken in de media. Experimenteren met frisse ideeën en concepten; OMFO distantieerde zich direct van de rest van de producers werkzaam binnen dit genre. De eigenaardige en enigszins humoristische visie van een Karpatische dorpsbewoner, die een deuntje speelt op een analoge synthesizer, maakte OMFO's muziek natuurlijk en toegankelijk voor mensen uit elke rang en stand én religieuze en etnische achtergrond. Alleen deze kwaliteit kan publiek aantrekken waar criminelen, herders, astronomen, taxichauffeurs én terroristen op af komen.

Door haar sterke Arabische invloeden werd één nummer, ‘Bagdub', niet meegenomen op het album. Het werd uitgebracht door Dorfmeister's G-Stone Recordings en daarmee één van de meest opmerkelijke nummers op de ‘Dub Club' compilatie.

Afgelopen voorjaar werd G. Popov voorgesteld aan Uwe Schmidt, beter bekend onder de alias AtomTM of Señor Coconut. De ‘Sound Wizard' was zo vriendelijk mee te werken aan de productie van het nieuwe OMFO album. Gescheiden door de Atlantische Oceaan, maar verbonden door een gemeenschappelijk doel, wisselden de twee mannen midi en audio files uit, om geluiden te manipuleren, spelend met de limieten van hun soft- en hardware. Als resultaat van hun inspanningen was het album binnen een maand klaar! Onder de naam ‘We Are The Shepherds' werd dit album de logische opvolger van het eerdere ‘Trans Balkan Express'. De ironische referentie naar Kraftwerk in beide titels heeft de intentie om het elektronische concept van muziek te onderstrepen.

 

Om zijn project te promoten, stelde OMFO een groep samen van enkele uitzonderlijke mensen: het Transilvaanse zigeuner wonderkind Vasil Nedea op cimbalom en accordeon, de Azerbeidjaanse sci-fi schrijver en virtuoos Rassul Kazimov op tar en gitaar, de vrijheidsvechter en verhalenverteller Bakhtiyar Eybaliyev op percussie en zang en Fay Lovsky, 'The Lady from Beyond', zij speelt zeer zeldzame instrumenten zoals de theremin en de zingende zaag die een griezelige en mysterieuze stemming aan de muziek toevoegt. Deze muzikanten namen deel aan de opnames van ‘We Are The Shepherds'. 

 

Het spectrum van OMFO's werk is breed. Hij produceerde nummers voor videoclips en hij componeerde jingles voor Turkmeense radio stations. Voor het Venice biennale schreef hij een nummer voor het eerste Centraal Azië paviljoen ooit. En OMFO geeft solo concerten. Een van de nieuwe vormen van OMFO in het gebruik van geluid is de creatie van "sonic horoscopes", waarbij op een vreemde manier astrologie en muziek worden gekoppeld. Om zijn muzikale ideeën te kunnen presenteren zonder Europese stereotypen, is hij constant op zoek naar de juiste plekken en condities om zijn muziek te presenteren aan het publiek. Dit brengt OMFO in interactie met kunstgaleries, theaters, bioscopen, planetaria en botanische tuinen.  

Alles van OMFO

OMFO

OMFO

Omnipresence

CD digi | 2009
Leverbaar

Bestel € 20,00

Nieuws

BOS 13 april 2024 bij Weekwatchers, VRT2 8-10u

donderdag, 4 april 2024

Op zaterdag 6 en 13 april zet kunstenhuis Z33 in Hasselt de deuren open voor Ruben Van Gucht en zijn Weekwatchersgezelschap. Van daaruit overloopt hij tussen 8 en 10 de grote en kleine actualiteit van de week: welk nieuwsfeit(je) is de gast opgevallen of heeft die persoon verbaasd, ontroerd of wakke... Lees meer

Eenmalig laatste BITTERLIEF concert

dinsdag, 26 september 2023

Op 20 december 2023 nog eenmaal een BITTERLIEF concert met Tom Vanstiphout – gitaren, Marc Bonne – drums, Bart Van Caenegem – toetsen, Evert Verhees – bas. Het zal weer een wonderlijke avond worden met de muzikanten waarmee de cd BITTERLIEF is opgenomen. In het Kursaal &ndash... Lees meer

Stef in VOLLE ZALEN en bij Bert OP5

vrijdag, 3 maart 2023

Kort voor de release van het Bitterlief album zal er ook nog op 15 maart 2023 om 20u25 bij de AVROTROS in het programma Volle Zalen op NPO2 een tv portret te zien zijn over Stef Bos in het programma Volle Zalen. Hij geeft een mooi en uitgebreid beeld van zijn leven en werken in Kaapstad en Zuid-Afri... Lees meer
meer nieuws