Esther Groenenberg Nederlands, Nederland
In 2008
scoorde Esther Groenenberg met haar “aanklacht” tegen het door
de cosmetica-industrie neergezette schoonheidsideaal geheel onverwacht een
enorme You Tube-hit met haar liedje Oh Meisje. Inmiddels is het
clipje meer dan 1.4 miljoen keer bekeken. Esther was daarna veelvuldig te
horen op de Nederlandse radio en tv en het nummer verscheen op haar
debuut Slingers en Ballonnen (2010), waarna ze de Nederlandse
theaters veroverde met het liedjesprogramma onder dezelfde titel. Op haar
tweede album (en liedjesprogramma) Overstroom bezingt
Esther opnieuw alles wat haar bezighoudt, opvalt en raakt. ‘Nederlandse
popliedjes waarin ik écht iets wil vertellen’, of ‘Akoestische popliedjes met
een randje’, zo omschrijft Esther haar muziek.
Op een koude winteravond in 2007 at Esther haar lievelingskostje zuurkool met worst. Terwijl ze aan het eten was, dacht ze ‘waarom gaan liedjes toch eigenlijk vaak over de liefde en niet over bijvoorbeeld je lievelingseten?’. Een paar uur later was de tekst van haar eerste Nederlandse liedje ‘Zuurkool met worst’ een feit. Ze zong het nummer voor het eerst op haar conservatorium eindexamen en later dat jaar ook in het programma ‘Mooi! Weer de Leeuw’.
De reacties waren overweldigend en moedigden Esther aan om door te gaan met het maken van liedjes in haar moedertaal.
Esther kijkt met veel fantasie de wereld in en het gevolg is dat haar liedjes veelal een bijzondere invalshoek of een opvallend onderwerp hebben. Of ze zich nu laat inspireren door haar overbuurvrouw (wat zou zijn doen als de gordijnen dicht zijn?), haar eigen overlopende fantasie (hoor ik daar nu violen?), een lichamelijk mankement of natuurlijk toch het onvermijdelijke onderwerp de liefde met haar zonnige en donkere kanten: het levert vele
frisse Nederlandse liedjes op.
Maar gelukkig is er meer dan het schrijven van de liedjes alleen. Het podium is natuurlijk dé plek om alle verhaaltjes te vertellen. Zonder moeite lukt het Esther om het publiek mee te sleuren in haar wereld. Met haar heldere stem en haar mimiek die nauwelijks een neutrale stand kent, weet ze het publiek te ontroeren, te laten schaterlachen en van alles daar tussenin.