Bombay Dub Orchestra World Fusion, India

De producers, DJ's en remixers Gary Hughes en Andrew T. Mackay vormen het Bombay Dub Orchestra. Hun tweede album heet 3 Cities, genoemd naar de drie steden Bombay, Madras en Londen, waar het album tot stand is gekomen. In India werden de strijkerspartijen opgenomen, door een orkest van ongeveer twintig violisten en cellisten. Het resultaat is bij vlagen op en top Bollywood. Ook Indiase sitarspelers, fluitisten en percussionisten werden hier opgenomen. In Engeland zijn de vocalen er aan toegevoegd. Het eindresultaat is afgemixt in Londen en levert een opwindend album op vol Indiase atmosferen, dub-elementen, Bollywood arrangementen en Westerse dance beats.

BIOGRAFIE

 

Stap binnen bij het geluid van ‘3 Cities', Bombay Dub Orchestra's tweede album, en ervaar waar Mumbai, Madras en Londen muzikaal samenkomen. Sinds de release van hun zelfgetitelde debuut heeft de naam Bombay Dub Orchestra (bestaande uit producenten Garry Hughes en Andrew T. Mackay) al enige reputatie opgebouwd. Van optredens op het hoofdpodium op het Britse Big Chill Festival en Djing across the globe, het bewerken van muziek van speelfilms tot het remixen van nummers van wereldbekende artiesten als Bob Marley, Nusrat Fateh Ali Khan en Bebel Gilberto. Fans en critici hebben vol verlangen gewacht op hun volgende album. Voor 3 Cities zijn zowel Hughes als Mackay naar Mumbai en Madras gereisd om opnames te maken met de voornaamste muzikanten en vocalisten uit de steden, waarna ze het album bij terugkomst in London hebben gemixt. 3 Cities is waar hun cineastische soundscapes traditionele Indiase muziek en elektronica tegenkomen, in samenwerking met een ongelofelijk grote cast van meer dan 75 muzikanten.

Mumbai (vroeger Bombay) is waar het merendeel van 3 Cities is gecreëerd en staat centraal in het Bombay Dub Orchestra project. De mensen, de muziek, de kleuren, de gebouwen, de geuren, het eten en leven in het hart van de stad maken een wezenlijk deel uit van de inspiratie achter hun werk. Zowel Hughes als Mackay hebben reizen gemaakt naar Mumbai vanaf de vroege jaren '90 en werkten daar voor het eerst samen in 1998. Mackay: "We have a great rapport with the musicians and technicians in Mumbai and have built strong relationships over the last ten years." Mackay voegt daar aan toe: "The soloists are amazing and there is a great selection of musicians, some veterans of the industry who have played on the biggest film scores and records in the last thirty years. Then there are the new breed of young players who are coming up and have great enthusiasm for music and have learned so much from the masters before them. 3 Cities proudly features both."   

De tweede stad gerepresenteerd op het album is Chennai (Madras). Hoewel Hughes en Mackay eerder in Chennai zijn geweest was dit hun eerste keer dat ze er opnames maakten. Ze hadden onmiddellijk een ‘connectie' met de muzikanten en namen op in de studio van de bewonderenswaardige componist en muzikant A R Rahman. Hier werkten ze met een aantal van de meest toegewijde ‘string spelers' en solisten. Zoals Hughes zegt: "The string players that we recorded with worked extraordinary hours - something you would never find in the UK or US. They were recording from 7am until 2pm with AR Rahman and then we would record with them from 3pm until 9pm. By this time as you can imagine they were pretty tired but it never showed.  The players were amazing, especially considering we had never worked with the majority of them before."

Na uitgebreide opname sessies in Mumbai en Chennai vertrok Bombay Dub Orchestra vanuit hun appartement in Lokhandwala, Mumbai terug naar huis in Groot-Brittannië. Ze namen op in verschillende delen van Groot-Brittannië, waaronder Londen, waar de zang van Kartik en Meneka opgenomen werd, evenals enkele opnames van de sitar en percussie. De grootste sessies in G-B werden opgenomen in de Rockfield Studio's, gevestigd op een boerderij dicht bij het gehucht Rockfield bij de grens van Wales. Een legendarische muziek studio opgericht in de jaren 1960. De faciliteit draagt de vibe in zich van vijf decennia opnames van onder andere Queen, Black Sabbath, Simple Minds, Echo en de Bunnymen, Robert Plant en Oasis. Hier nam Bombay Dub Orchestra live drum, percussie, tablas, Rhodes en piano op. De ‘Bosendorfer Grand piano' gebruikt op 3 Cities is dezelfde piano waarmee Freddie Mercury ‘Bohemian Rhapsody' opnam!

3 Cities opent met "Egypt by Air" een denkbeeldige tocht van India naar Egypte, geïnspireerd door een reisposter uit de jaren '30. Een intrigerende track met overweldigende strings, op een zware dancebeat gemixt met ouds, darabukas en synthesizer fragmenten. "Journey" is gebaseerd op twee Indiase Raags (weegschalen) en is in samenwerking met zanger Kartik en de bansuri (fluit) van Ashwin Srinivasan, Sunil Das' prachtige sitar, een santoor bespeelt door Ulhas Bapat en een langzame maar stevige triphop groove. "Strange Constellations", een op elektro-pop melodieën aangestuurd ‘liefdeslied' (volgens Hughes het enige liefdeslied dat hij ooit heeft geschreven) slaat terug vanaf de eerste beat met een overweldigend mooie en simplistische melodie.

"Junoon," met de stem van Meneka, klinkt alsof het afkomstig is uit een traditionele Indiase film door de mix van Hindi/Urdu teksten. Virtuoze bansuri, met cineastische strings mengen zich met verpletterende synthesizer op een langzame Indiase-percussie geleide beat. "Spiral (3 Cities)" is een collage van een subcontinent met haar Zuid-Indiase percussie, Noord-Indiase zang (wederom door Kartik) en dilruba en tarshennai door de uit Chennai afkomstige muzikant Saroja, ruige beats en elektronische strings! "Map of Dusk" is dromerig en atmosferisch omgeven met gitaar en fluit met daarbovenop live drum en percussie. Flikkerende strings stijgen op uit deze stemming waarmee nogmaals een ander exotisch cineastisch landschap wordt gecreëerd.

"Fallen" is in samenwerking gemaakt met de in Mumbai wonende zanger Hamsika Iyer. Haar stem wordt ondersteund door Abdullah Mufa's geruwde drums en Mackay's jazz geïnfecteerde piano. Mysterieuze bansuri lijnen slingeren langs de zang en levensechte strings. "Greenish Blue" is een reusachtig en dynamisch cineastisch stuk, welke volgens Mackay "is a gentle nod to the soundtrack of the classic Indian film ‘Ram Teri Ganga Meli' by blind composer Ravindra Jain." "Monsoon Malabar's" vele mannelijke zangers bouwen lagen van harmonie, sturend in een sterke elektro-dance groove met laagjes van live Indiase percussie. Het resultaat is een van het albums meest dynamische en daadkrachtige tracks. "Feasting with Panthers" bestaat uit clusters van basklarinet, donkere melodieën, ijzige beats en ingehouden strings en wordt opgevolgd door albumsluiter "Amina", een episodisch arrangement dat rustig en bedachtzaam begint en geleidelijk in een zware beat over gaat (met toestemming van de jonge G-B drummer Will Brown).

"We now have a core group of musicians who we have recorded with over the last two albums and who have played live with us over the last two years," say Mackay. "We've been blessed to be working with some of the finest musicians in the world." 

Nieuws

Aftrap Wereldwijd tour Stef Bos in Zuid-Afrika

zaterdag, 14 januari 2017

De aftrap van de nieuwe tournee van Stef Bos en band Lees meer

Fré vanaf morgen op tour met Marc Stakenburg en Bo Brocken

dinsdag, 10 januari 2017

Trouble soon be over is een muzikaal theaterprogramma over de oorsprong van de Amerikaanse muziek tegen de achtergrond van raciale ongelijkheid. Meestergitarist Big Bo Brocken en zangeres Frederique Spigt spelen en zingen blues, gospels en rock ‘n‘ roll, terwijl oud radiopresentator Marc... Lees meer

Eric Vaarzon Morel in North Sea Jazz Club

maandag, 9 januari 2017

De wereldberoemde Nederlandse flamencogitarist Eric Vaarzon Morel keert terug naar de North Sea Jazz Club! In april 2016 speelde hij al een keer samen met gitaarlegende Larry Coryell en Martien Oster in de club. Dit keer komt hij in een unieke bezetting: samen met Los Hermanos Martinez (saxofonisten... Lees meer
meer nieuws