Carlo de Wijs-New Hammond Sound Project New Jazz, Nederland

Op zevenjarige leeftijd kroop Carlo de Wijs voor het eerst achter een elektrisch orgel, zich niet beseffende dat dit instrument de rest van zijn latere professionele leven zou gaan bepalen. Toen zijn vader vijf jaar later een Rhoda Scott LP opzette en hij gegrepen werd door de Hammond sound, wist hij het echter zeker: “ik word Hammond organist”.

Op zevenjarige leeftijd kroop Carlo de Wijs voor het eerst achter een elektrisch orgel, zich niet beseffende dat dit instrument de rest van zijn latere professionele leven zou gaan bepalen. Toen zijn vader vijf jaar later een Rhoda Scott LP opzette en hij gegrepen werd door de Hammond sound, wist hij het echter zeker: “ik word Hammond organist”.

 

Het grootste deel van zijn tijd spendeerde - en tot op heden nog steeds - Carlo vervolgens achter het orgel. De Hammond organist in Carlo werd gevormd door een mix van vele inspiraties en invloeden. Hammond boegbeelden als Rhoda Scott, Jimmy Smith en Eddy Louiss; helden als Quincy Jones, Stevie Wonder en Joe Zawinul; in combinatie met huidige interessant stromingen binnen elektronische muziek, zorgen ervoor dat hij zich op artistiek vlak voortdurend opnieuw wil uitvinden.

 

Tussen de warme Hammond-tonen door ontwikkelde hij zich als muzikant, bandleider, cultureel ondernemer, onderwijsman, instrument-en sound designer. Tegenwoordig kan ‘wetenschapper’ ook worden toegevoegd aan deze lijst. Zijn passie en gedrevenheid maken dat Carlo voortdurend op zoek is naar ogenschijnlijk complexe verbindingen tussen deze verschillende disciplines. “Ik geloof dat zij onderling sterk verbonden zijn, elkaar inspireren en beïnvloeden.”

 

Muziek is een manier om de persoonlijke identiteit te voeden. Voor Carlo draait het daarom om Bildung: je eigen mens en persoonlijkheid ‘bouwen’. Ontwikkeling en innovatie staan hierin centraal. “Mijn persoonlijke drive richt zich ook op het ontwikkelen van een uniek instrument en sound, de daarbij behorende speelwijze, muziek en het creëren van nieuwe samenwerkingsvormen. Zo wil ik tot de meest persoonlijke aanpak te komen die voor mij als kunstenaar is weggelegd.” Bijdragen aan en inspiratie halen uit de dynamische, creatieve wereld, dat is waar Hammond organist-zijn volgens Carlo voor staat.

 

Naast Bildung op persoonlijk vlak, is dit voor Carlo ook van groot belang binnen de Hammond community. “Hammond is een metafoor voor het inspireren van (jonge) mensen, vakgenoten en liefhebbers.” Via Hammond komen verschillende visies en disciplines samen die kunnen leiden tot nieuwe structuren waarbij het delen van muziek, kunst en kennis centraal staan.

 

Sommigen vragen zich wellicht af: overstijgen zijn vele ambities de realiteitszin zo nu en dan niet? Wellicht, al zal dit Carlo nooit weerhouden van het volgen van zijn visie. “Nu het Hammondorgel weer zo in de belangstelling staat, is tijd op juist deze zichtbaarheid verder te bouwen en hier zoveel mogelijk mensen in te betrekken.” Dit is dus hét moment om doelen waar te maken - zij het natuurlijk met behulp van anderen en talrijke projecten. Carlo werkt dan ook aan off- en online initiatieven waarin innovatie, sound, educatie, onderzoek en de Hammond community samenkomen. Voorbeelden hiervan zijn het New Hammond Sound Project en de Hammond educatie ontwikkeling bij Codarts.

 

“Dat ik misschien niet altijd de gemakkelijkste weg kies, mag duidelijk zijn. Desalniettemin kan ik me gelukkig prijzen vele hoogtepunten te hebben meegemaakt die bepalend zijn geweest voor mijn huidige praktijk.”

 

Carlo de Wijs is al decennia lang één van Europa’s top Hammond organisten. Spelend met eigen formaties met onder andere D’WYS & Voices of Soul; en als solist bij onder andere Candy Dulfer’s Funky Stuff, het Benjamin Herman Quartet, Corrie van Binsbergen, Lucas van Merwijk, het Metropole Orkest. Hij trad op met internationaal bekende artiesten als Steve Lukather van TOTO, Gary Brooker (Procol Harum) en Rhoda Scott. Carlo bracht eigen albums uit en speelde op vele producties, presenteerde een speciale Hammond Alive rubriek op Radio 6 en initieerde HammondSongbook.com. Momenteel is hij actief als docent en onderwijsontwikkelaar bij Codarts in Rotterdam, schrijft hij zijn PhD over de geschiedenis en innovatie van het Hammond Orgel en is hij druk bezig met het New Hammond Sound Project dat samen met drummer Jordi Geuens is opgezet.

Alles van Carlo de Wijs-New Hammond Sound Project

Nieuws

Eenmalig laatste BITTERLIEF concert

dinsdag, 26 september 2023

Op 20 december 2023 nog eenmaal een BITTERLIEF concert met Tom Vanstiphout – gitaren, Marc Bonne – drums, Bart Van Caenegem – toetsen, Evert Verhees – bas. Het zal weer een wonderlijke avond worden met de muzikanten waarmee de cd BITTERLIEF is opgenomen. In het Kursaal &ndash... Lees meer

Stef in VOLLE ZALEN en bij Bert OP5

vrijdag, 3 maart 2023

Kort voor de release van het Bitterlief album zal er ook nog op 15 maart 2023 om 20u25 bij de AVROTROS in het programma Volle Zalen op NPO2 een tv portret te zien zijn over Stef Bos in het programma Volle Zalen. Hij geeft een mooi en uitgebreid beeld van zijn leven en werken in Kaapstad en Zuid-Afri... Lees meer

STEF BOS IN AHOY

donderdag, 6 mei 2021

Niet eerder stond Stef in Ahoy. Maar nu, nu er een einde komt aan een periode waarin zo weinig gespeeld kon worden maar zoveel gebeurd, is het tijd voor feest! Een feest met strijkers en blazers, een feest van ontroering en optimisme. Een reis door een repertoire van 30 jaar. Van de Beste Zangers na... Lees meer
meer nieuws