Ahilea Balkan Dance, Israel

De Macedonische producer en DJ AHILEA heeft een fantastische groep muzikanten samengebracht voor een wilde rit over de Autoput (de snelweg van Oostenrijk naar diverse Balkan landen). Hij is hét genie van de Weense neo-electro-Balkan. Doe uw gordel om en zet u schrap voor een nieuwe en vooruitstrevende kijk op Balkan muziek.

Wat een verhaal! Opmerkelijk, maar toch niet heel vreemd voor de Balkan, waar de biografieën van mensen zelden recht toe recht aan zijn en waar de grillen van het leven hen meegenomen hebben van land tot land. Zoekend naar werk of bescherming  in een zoektocht naar werk of bescherming: in het Ottomaanse Rijk waren er praktisch geen grenzen.

Ahilea Durcovski werd in 1965 stateloos geboren, op het grondgebied van voormalig Tsjecho-Slowakije, dichtbij de Poolse grens. Zijn ouders werden als kind geëvacueerd toen een burgeroorlog losbarste aan het eind van de tweede Wereldoorlog. Zij ontmoetten elkaar in een kindertehuis en werden uiteindelijk verliefd en trouwden. Deze Walach/Aromun en Macedonische/Slavische familie is het soort etnische ‘mix, die men door heel de Balkan vindt.

In 1974 verliet de familie Tsjecho-Slowakije en ze streken neer in het kleine stadje Debar, dichtbij de Albanese grens, waar Ahilea opgroeide in een multi-etnische omgeving. Hij studeerde Civiele Techniek aan de universiteit van Skopje en bij zijn afstuderen begon hij meteen weer opnieuw - deze keer Geschiedenis en Archeologie.  De soundtrack van zijn studententijd werd gedomineerd door zangers en bands van de Novi Talas (nieuwe golf): Idoli, Haustor, Electrizni Orgasm.

Later verhuisde hij naar Ohrid, een zeer mooie stad bij het beroemde Ohrid meer. De volgende verandering in richting kwam in 1987, hij verhuisde naar Graz in de Oostenrijkse regio Steiermark. Daar nam Ahilea elk baantje aan wat hij maar kon vinden (afwassen, folders rondbrengen) tot hij de Duitse taal onder de knie had.

Toen werd hij DJ (hij draaide Detroit techno en Chicago House) en geluidstechnicus -  een beroep dat hij al 18 jaar in clubs en voor bands als Tschuschen Kapelle had uitgevoerd.

Bij een van de optredens ontmoette hij Zoran Tomasev, ook geluidstechnicus. Ze werden goede vrienden en gingen samen vaak naar ‘Balkan evenementen', waar ze geschokt waren door al het slechts dat de DJ's draaiden. Er zat maar één ding op: laten we het zelf doen! Ze richtten Export Import Tunes op als een creatief platform. Al snel werden hun "SchliwoBeatz" feesten een must-do in Wenen. In het bijzonder vanwege hun gebruik van visuele middelen (zoals delen van jaren '70 en '80 films uit voormalig Joegoslavië). Ahilea had al elektronische muziek geproduceerd, vooral in de stijl die vaak wordt omschreven als "funky, groovy, jazzy". Maar het was zijn collega Zoran die hem de juiste richting wees: "Hey, you know the music of the Balkans. Why don't you try something of your own??!"

Zo gezegd zo gedaan. Hij stuurde zijn eerste werk, Out of Town, naar drie collega's: Shantel, Roberto Soko en Penny Metal en hun unanieme euforische respons moedigde hem aan om zijn eigen weg te volgen. Dankzij zijn werk als technicus en  zijn SchliwoBeatz nachten, kende Ahilea al een aantal van de beste muzikanten in de Weense Balkan scene - sommigen waren solisten en anderen speelden in gerespecteerde bands of zelfs klassieke orkesten.

 

Ahilea's muzikale kosmos: zijn grootmoeder zong Griekse en Macedonische liedjes en volksmuziek voor hem. Zijn ouders hielden meer van rock ‘n' roll. Hij groeide op met de levendige popmuziek uit voormalig Joegoslavië, die populair was in de hele Oostblok en bekend was vanwege de revolutionaire nieuwe benadering, creativiteit en actuele verwijzingen. Maar, zoals zijn collega Shantel, was het de traditionele muziek van de Balkan, met de melodische en ritmische structuren, waar Ahilea naar toe getrokken werd en die hij mixte met zijn eigen elektronische lo-fi esthetica. Een rijke bron voor hem in het bijzonder was de muziek die wordt gespeeld op bruiloften. En toch staat Ahilea ook open voor allerlei hedendaagse urban stijlen - van funk tot reggae, freestyle, electronica, broken electronics en indie rock met veel gitaren.

Nieuws

BOS 13 april 2024 bij Weekwatchers, VRT2 8-10u

donderdag, 4 april 2024

Op zaterdag 6 en 13 april zet kunstenhuis Z33 in Hasselt de deuren open voor Ruben Van Gucht en zijn Weekwatchersgezelschap. Van daaruit overloopt hij tussen 8 en 10 de grote en kleine actualiteit van de week: welk nieuwsfeit(je) is de gast opgevallen of heeft die persoon verbaasd, ontroerd of wakke... Lees meer

Eenmalig laatste BITTERLIEF concert

dinsdag, 26 september 2023

Op 20 december 2023 nog eenmaal een BITTERLIEF concert met Tom Vanstiphout – gitaren, Marc Bonne – drums, Bart Van Caenegem – toetsen, Evert Verhees – bas. Het zal weer een wonderlijke avond worden met de muzikanten waarmee de cd BITTERLIEF is opgenomen. In het Kursaal &ndash... Lees meer

Stef in VOLLE ZALEN en bij Bert OP5

vrijdag, 3 maart 2023

Kort voor de release van het Bitterlief album zal er ook nog op 15 maart 2023 om 20u25 bij de AVROTROS in het programma Volle Zalen op NPO2 een tv portret te zien zijn over Stef Bos in het programma Volle Zalen. Hij geeft een mooi en uitgebreid beeld van zijn leven en werken in Kaapstad en Zuid-Afri... Lees meer
meer nieuws