Lal Meri Wereld Elektronica, Verenigde Staten

Lal Meri bestaat uit drie verschillende, creatieve, muzikale karakters en sterke individuele persoonlijkheden die op hun zelfgetitelde album een geheel nieuwe wereld creëren. Nancy's stem gemixt met vlagen van R&B en hemelse Indiase vocalen, waarbij Ireesh op zijn trompet reggae en jazz mixt. Daarnaast hoor je verleidelijke triphop beats met tabla. Lal Meri, drie artiesten die een nieuwe muzikale taal aan het ontdekken zijn.   

BIOGRAFIE

 

Het is geen toeval dat Nancy Kaye, Ireesh Lal en Carmen Rizzo gekozen hebben om hun spectaculaire samenwerking te vernoemen naar een oud Sufi volkslied, "Lal Meri", tevens een nummer die het trio's verleidelijke en verfrissende debuutalbum afsluit.

 

"The message of the song is unifying different people from different cultures and beliefs," vertelt Nancy, met mysterie beladen, met prachtige stem en met een talent voor grootse wendingen in teksten en onuitwisbare melodieën. "Why can't we basically be together as one? It's a beautiful message."

 

Als er ooit een band is geweest die dergelijke idealen representeert, dan is het "Lal Meri", bestaande uit muzikanten met een verschillende achtergrond, cultuur en muzikale gevoeligheid, allemaal gecombineerd in een uniek en levendig geheel. Nancy's zang en teksten - beide volhardend en tijdloos - hebben haar uitstapjes in pop (een debuut album voor Island/Def Jam Records in 2002) en Jazz (haar recente, uitdagende tour de force "Luckiest Girl") aangedreven. Dit deed ze onder de artiesten naam Rosey. Ireesh's veelvuldige instrumentale, componerende en arrangerende talenten hebben veel aandacht gekregen in zijn vorige bands "Hot Sauce Johnson" en "Animastik". Carmen's wereldlijke bewustzijnsgevoel heeft hem op de voorgrond gebracht als schrijver, producent en remixer van Seal, Coldplay, Paul Oakenfold, Jem en vele anderen, terwijl zijn uitgebreide en diepgaande visie de kern is van zijn eigen breed opgezette album en zijn werk als lid van de intense World-fusion act "Niyas".

Op hun zelfgetitelde debuut album vormen deze onderscheidende creatieve muzikale geesten en sterke individuele persoonlijkheden op eens een microkosmos of spiegel van de hele wereld - en een hele nieuwe wereld op zichzelf. Nancy's stem is samengevlochten met R&B en rokerig cabaret, dit terwijl Ireesh reggae en jazz op zijn trompet weet te mixen. Verleidelijke triphop beats gemixt met oud en tabla. De muziek en teksten zijn op zoek naar de beste instincten van de menselijke geest. Emoties gaan diep in kwesties als de romantiek en de staat van de wereld. Van de soulvolle knaller van een opener "Dreams of 18" tot het afsluitende titel nummer, "Lal Meri", drie artiesten die een nieuwe gemeenschappelijke taal aan het uitvinden zijn.

 

Allemaal gingen ze buiten hun eigen cirkels om elementen in te brengen om hun palet te verbeteren en uit te bereiden. Ireesh's nicht Pooja zorgde voor de Hindi zang op drie nummers (inclusief het titel nummer), Natalie Warner zingt samen met Nancy op het gevoelige "Bad Things" en Carmen's vriend Dmitri Mahlis speelt oud, bouzouki, saz en jumbush. Alles is vanaf niets opgebouwd - geen prefab samples, geen geforceerde fusions, maar een organische creatie die tot geen genre hoort en sterk staat op haar eigen voorwaarden. "It was really important that the three of our voices were all heard in all of the tracks," zegt Nancy, "Sometimes it was a painstaking process, having three headstrong producers on one record, but we made it through and I'm so pleased...". "It was very important for us to come together and create this as a group," zegt Ireesh, "So it sounds like our project."

 

En dit alles groeide uit een zeer klein zaadje. "I was in India in 2006 and heard my cousin sing and recorded her into my laptop," zegt Ireesh terugdenkend. "I came back to the States and started writing some trip-hop tracks to what she was singing and put it up on my MySpace page." Dat is waar Nancy het vond nadat iemand die ze bij toeval in New York had ontmoet haar aanraadde Ireesh's werk eens te beluisteren. Hunkerend naar nieuwe en uitdagende projecten, nadat ze door de pop molen was gegaan in begin 2000, was ze geïntrigeerd en werd ze verleid. "I went online to check out his tracks and thought they were really cool. I went back to L.A., met up with him and we immediately started writing together", aldus Nancy. 

Het eerste nummer waar ze aan samenwerkten was: "Borders", een pleidooi om de angst van verschillen te overwinnen. Enkele andere nummers begonnen vorm aan te nemen. Op hetzelfde moment vroeg Carmen Nancy om als gast vocalist bij een van zijn concerten op te treden. Ook zij hadden elkaar bij toeval ontmoet, het was op aanbeveling aan Nancy, van één van haar fans die ook heel erg van Carmen's kleurrijke en sfeervolle albums hield. Nancy liet hem enkele tracks horen waar zij en Ireesh aan hadden gewerkt in zijn auto na een studio sessie. Carmen was direct verkocht. Carmen legt uit, "I just fell in love and I was in. The three of us make a good team. We all bring something different. But in the end it's Nancy's velvety voice that stands out. And that will distinguish us from others."

 

Het is in feite het allereerste nummer, "Borders" die Nancy noemt bij de vraag welk nummer voor haar de hoeksteen is van "Lal Meri". Ze zegt: "It really flows along in the meaning of the group - a love for all people. I write so much from the heart, so much about love and loss, and it was always a dream of mine to be able to write about what's happening in the world. It's really about trying to overcome the prejudice that surrounds the borders of our country as well the borders in our minds and in our hearts." Ireesh, die gevraagd is een nummer uit te zoeken dat voor hem centraal staat in deze samenwerking, selecteert het exotische "Sweet Love", het nummer dat als doorgang diende op de reis van "Lal Meri". Hij zegt: "It wasn't the first one we wrote, but it was the one that is key to the history of how we started. So creating it for this album brought us full circle." Carmen's keus is het openingsnummer "Dream of 18", dat een grote transformatie onderging. "Originally Pooja sang that song, and we challenged Nancy, to rewrite it in English. It was the last leg of the record and as often is the case, something inspired happened, that made it the trademark thing on the album. I absolutely love what Nancy did with it." Nancy zegt dat uitdaging voor haar het symbolische van het project bewees. "That song was all about the darkness, and out of that darkness, came some really amazing light. It felt like it was a good place to start the record, staring down into the depths of people's souls and elevating their voices throughout the songs that would follow." 

 

Wat hun alle drie het meest verwonderd is dat "Lal Meri" niet vergelijkbare oorsprongen en elementen in een naadloos geheel veranderd. Het is iets dat alleen kan gebeuren op de manier zoals zij het aangepakt hebben, geluiden volledig creëren vanuit niets, elke noot fris gemaakt door Nancy, Ireesh, Carmen en hun gasten - geen samples of trucjes. "Collectively, with our drastically different backgrounds, the project really sounds like a unit," zegt Carmen trots. "It's not a producer record, not a solo project. It's three people who really got together and made an album."

Alles van Lal Meri

Lal Meri

Lal Meri

Lal Meri

CD digi | 2009
Leverbaar

Bestel € 20,00

Nieuws

Lieven Tavernier bij Taalstraat Frits Spits

vrijdag, 10 november 2017

In zijn nieuwe boek De Standaards van Spits , deel II, is Frits Spits bij de beschrijving van De Fanfare van Honger en Dorst uitgebreid ingegaan op het werk van Lieven Tavernier. Spits vind wat Lieven heeft gemaakt van een adembenemende schoonheid en heeft Tavernier uitgenodigd in zijn radioprogramm... Lees meer

Het gaat goed met Ida de Nijs

maandag, 9 oktober 2017

De zangeres stelde enkele weken geleden haar album "Zandloper" voor. Wel, datzelfde album is vanaf vndaag een week lang cd van de week in het programma “De Lage Landen" op Radio 2. Elke dag van de week zal er een kort interview met Ida zijn over één van de liedjes op de cd en uit... Lees meer

Gelimiteerde kunstwerkjes Spigt

vrijdag, 6 oktober 2017

Het handgesneden en gedrukte drieluik THE ROAD wordt in de Oude Luxor op 3 november uitgereikt aan Sonia Herman Dolz. Zij maakte de film MANS GENOEG met Spigt in de hoofdrol. Een saignant detail is dat de sleeves gedrukt zijn met de olieverf van wijlen kunstenares Dora Dolz. Op 5 november 2017 zal... Lees meer
meer nieuws