Hoquets Indie pop, België
De naam ‘Hoquets' is een referentie naar ‘hockets' (de techniek die in Westerse Middeleeuwse muziek, in Afrika en op Bali werd gebruikt om de melodie te verdelen tussen verschillende stemmen en instrumenten). ‘Hoquets' wordt als ‘OK' uitgesproken en is het Franse woord voor de hik. De band maakt verslavende muziek die is doordrenkt van energie en heftige percussie. The Hoquets zijn geïnspireerd door zowel rauwe indie-pop, punk en funk, als het hoge doe-het-zelf gehalte in de muziek van Konono No.1, Staff Benda Bilili en andere Congolese bands. Dit maakt hun sound aan de ene kant erg vertrouwd, maar aan de andere kant hebben ze geen echte aanwijsbare voorlopers!
De bouwers en bespelers van deze unieke muzikale objecten: een Fransman (Francois Schulz, installatie artiest en oprichter van de band Vive le Rouge! Speelt tenor hoquet), een Belg (Maxime Le Hung, initiatiefnemer van het Brusselse label Matamore en ex-lid van Some Tweetlove. Speelt bas hoquet) en een Amerikaan (McCloud Zicmuse, oprichter van het Le Ton Mité project, uitgebracht op K Records, werkt vaak samen met Maher Shalal Hash Baz en bouwer van zelfgemaakte snaar instrumenten sinds de jaren negentig: speelt op de hoge hoquet).
In minder dan een jaar, en meer dan 30 concerten verder, hebben de Hoquets een omvangrijke aanhang verworven, met dank aan de unieke kracht van hun ongewone instrumenten en de hyperexpressieve, kleurrijke live shows: waaronder memorabele optredens in het beroemde Atomium momument te Brussel; het Sonic City festival waar ze werden bijgestaan door Deerhoof, en de akoestische optredens vorig jaar in elke ruimte van de Vlaamse Q-02 muziekwerkplaats.