Yasuaki Shimizu Electronic Worldbeat, Japan
Yasuaki Shimizu, componist, saxofonist & producer is geboren op 9 augustus 1954.
Muzikale grenzen vormen geen belemmering voor Yasuaki Shimizu, die op alle terreinen van improvisatie tot klassiek verwerkt en componeert. Shimizu, geboren in Shizuoka, net ten westen van Tokio, heeft eerst in de jaren zeventig kennis gemaakt met de virtuoze tenorsaxofoon.
Hij gaf in 1978 zijn eerste solo album uit en vanaf 1980 leidde hij de progressieve rockband Mariah, waarvan het Utakata No Hibi album (1983) onlangs opnieuw werd uitgegeven, met lovende kritieken (Pitchfork gaf het een 8,5 en noemde het enchanting… an elusive classic).
Een ander klassiek Shimizu album uit die periode is zijn solo-inspanning Kakashi (1982), in 2017 heruitgegeven op het Amerikaanse label Palto Flats.
Van rond deze tijd werd Shimizu populair bij een breed scala aan kunstenaars door zijn composities, arrangementen en producties.
In het midden van de jaren tachtig leefde hij zes jaar in Parijs en Londen en maakte hij opnames en trad hij op met veel kunstenaars. Deze periode leverde drie albums op: Subliminaal (1987) met de Franse producent Martin Meissonnier, Dementos (1988), met Britse artiesten waaronder ex-Flying Lizards David
Cunningham en Aduna (1989), met Senegalese vocalist Wasis Diop, terwijl hij ook originele soundtracks voor films schreef zoals Juliet Berto Havre en bijdragen aan het Pillow Book van Peter Greenaway.
Vanaf het midden van de jaren 90 kwam zijn passie voor de muziek van J.S. Bach boven, en mondde uit in twee baanbrekende opnamen van de gehele Cello Suites - de eerste tenor saxofoon interpretaties van deze stukken ooit.
Hij volgde in 1997 met Bach Box, waarmee hij de Japan Record Award won. Sinds 1983 heeft Shimizu opgenomen als Yasuaki Shimizu The Saxophonettes, hoewel de naam al lang alleen voor zijn soloproject gebruikt werd.
In 2006 verzamelde hij vier spelers om de Saxophonettes opnieuw te starten als een saxofoonkwintet. Na de release van Pentatonica (2007), een album van originele en traditionele pentatonische tunes, keerde Shimizu's focus terug naar Bach. Bij een concert in
2010 heeft de band het eerste arrangement van de Goldberg Variations uitgevoerd voor vijf saxofoons en vier contrabassen.
In 2015 verschijnt een albumversie. Shimizu is ook een productieve componist voor film en tv. Zijn soundtracks omvatten de Oscar-genomineerde documentaire Cutie and the Boxer (2013), die ook de Outstanding Achievement for Original Music Score at the Cinema Eye Honors won. Shimizu's benadering van muziek gaat verder dan compositie en performance. Hij beschouwt de fysieke ruimte als een uitbreiding van zijn instrument, en maakt vaak gebruik van unieke akoestische omgevingen waarin hij opneemt en afspeelt.