Mayra Andrade Kaapverdisch, Kaapverdië

De aanstekelijke en sprankelende liedjes van Mayra Andrade hebben een bepaalde mate van lichtheid in zich. De liedjes overstijgen de genres en voor je het weet neurie of fluit je ze mee, of ze nu gezongen worden in het Engels, Frans, Spaans, Kaapverdisch Creool of Portugees.

 

Voor Navega, haar wereldwijd zeer goed ontvangen debuutalbum kreeg Mayra o.a. een ‘BBC Award for World Music' (beste nieuwkomer).

BIOGRAFIE

Mayra Andrade werd in 1985 in Cuba geboren, ze bracht haar jongste jaren door in Kaapverdië en woonde sinds de jaren '90 in o.a. Senegal, Angola en Duitsland. Uiteindelijk streek ze neer in Parijs, getrokken door de kosmopolitische mix van vele verschillende culturen in de hoofdstad. Het bleek de ideale plek te zijn om haar pad te vinden, zowel op persoonlijk als muzikaal vlak.  

 

Op haar 16 deed ze mee aan de Francophonie Games in Canada, waar ze met een Kaapverdisch liedje een gouden medaille won in een wedstrijd tegen 35 anderen. Mayra ging van concert naar concert, naar Praia en Mindelo (Kaapverdië) en dan naar Lissabon. In Frankrijk ging ze vanaf 2002 van de kleine clubs in Parijs naar de grote zomer festivals. Ze was ook de support act voor Cesaria Evora in de New Morning. In Brazilië vertegenwoordigde ze haar land opnieuw met een single uitgebracht om het gevecht tegen AIDS te ondersteunen, o.a. met Lenine en Chico Buarque. In 2005 nodigde Charles Aznavour haar uit om met hem een Frans duet te zingen op zijn nieuwe album. Waar ze ook ging, ze betoverde.

 

Ze is een muzikaal autodidact en leerde muziek schrijven en spelen op haar gitaar. Net als zanger-gitarist Tcheka zoekt Mayra Andrade naar haar eigen muziek, volledig ondergedompeld in de stilistische diversiteit van de Kaapverdische eilanden. Deze twee artiesten, samen met enkele anderen, worden gezien als de ‘Pantera generatie', vernoemd naar een jonge componist die in 2001 overleed; zijn liedjes hadden een subtiel, maar diepgaand effect op Kaapverdiaanse muziek. Vier van de nummers op Navega, Mayra's eerste album, zijn van zijn hand.

 

Navega is een feest van een album, ver weg van grote producties. In tegendeel, het gaat voor eenvoud en is bijna helemaal akoestisch. Een CD waar ze trots opkomt voor haar vrijheid. 93% van het album heeft de nationale tongval van het eiland, maar het is een plaat van een stadse Kaapverdische, die ook nog Parisienne is. Ze zocht in de overvloedige Parijse muziekschat, samen met de Kameroenese bassist Etienne Mbappé en haar podium maatje de Braziliaanse percussionist Zé Luis Nascimento en gitarist Kim Alves.

 

In samenwerking met gasten als de Braziliaanse virtuoos Hamilton de Holanda (bandolim, de lokale mandoline), de Malagasy Régis Gizavo (accordeon), cellist Vincent Segal (half Bumcello), haar podium secondanten, Braziliaanse gitaristen Tarcisio Gondim en Nelson Ferreira. Als bonus staat er een enkel Frans liedje op, geschreven door de onverwachte Téte "Comme s'il en pleuvait", in een speelse vertaling. Een subtiel, door Jacques Ehrhart, een expert in het genre (Henri Salvador, Camille) geproduceerd album.
De jazz, Afro en Braziliaanse ingrediënten geven andere tonen aan de muziek. Drie andere tracks komen voort uit de gevatte pen van Mayra Andrade zelf (een in samenwerking met Patrice Larose). Het dramatische omgaan met verbanning waarbij je het hoofd verliest tegenover democratie die zijn mening verliest, tijdloze karakters die het pad kruizen met figuren uit een ander tijdperk. Haar debuutalbum ontving internationaal zeer goede kritieken en ze won hiermee tevens de ‘BBC Award for World Music' in de categorie beste nieuwkomer.

 

In de herfst van 2008 begon Mayra aan Stória, stória... na een lange reeks van optredens. Dit album is geworteld in de diverse muziekstijlen van Kaapverdië en heeft Braziliaanse, Cubaanse en jazzinvloeden in zich heeft, waarbij ritme en percussie altijd een belangrijke rol hebben.


Mayra legde de basis voor dit tweede album in Parijs, wederom samen met de Kaapverdische multi-instrumentalist Kim Alvés, bassist Etienne M'Bappé, oorspronkelijk uit Kameroen en de Braziliaanse percussionist Ze Luis Nascimento, die ook live met haar speelt. Daarnaast nodigde ze allerlei muzikanten uit met vele muzikale achtergronden. Zo hoor je bijvoorbeeld het kristalheldere kora geluid van de Guinese Djeli Moussa Diawara, de dromerige trompet van Nicolas Genest, het levendige ritme van de Angolese Zezé N'Gambi en de meesterlijke percussie van de Braziliaan Marcos Suzano. Daarnaast waren er nog percussionisten in Salvador de Bahia, pianist André Mehmari in São Paulo en andere percussionisten in de legendarische samba studio ‘Compania dos tecnicos' in Copacobana. Ook in Cuba sloten zich mensen aan, zoals pianist Roberto Fonseca en tresspeler Pancho Amat.

 

Van upbeat en levendige nummers als Tchápu Na Bandera en Badiu Si tot de meest romantische ballade Morena Menina Linda, waarbij de snaararrangementen van de hand van Jaques Morelenbaum zijn. Luister naar de prachtige funana sambado Juana, of de morna Lembransa, die verleidelijk veel klinkt als een Cubaanse danzón. Mayra gebruikt de bandeira, een ritme dat kenmerkend is voor het eiland Fogo, maar ook Afrikaanse ritmes, een expressionistische wals en natuurlijk Braziliaanse en Cubaanse invloeden. Wat o.a. tot uiting komt in Turbulensa van de Kaapverdische tekstschrijver Nitu Lima, waarbij ze de marcha laat horen, een carnavalsritme dat zowel in Santiago de Cuba als in Brazilië terug gevonden kan worden.

Op Stória, stória... vertelt Andrade vele verhalen - over het dagelijks leven, het leven in het algemeen en de liefde, werkelijk een juweel van een album.

 

Studio 105 is Mayra Andrade's eerste live CD & DVD. Opgenomen in september  2010 in Studio 105 in Maison de la Radio, Parijs, met een akoestisch trio dat pas een paar dagen voor het optreden was ontstaan. Het bevat radicaal aangepaste versies van liedjes van haar eerste twee albums (Navega, 2006; Stória, stória... , 2009), samen met Kenha ki ben ki tab ai en twee andere covers (een in Frans, de ander in Engels), hier voor de eerste keer gespeeld. Deze opname is duidelijk een belangrijke ontwikkeling in de carrière van een zangeres die zichzelf hoofdzakelijk ziet als een live performer.

 

De liedjes van haar vierde plaat LOVELY DIFFICULT (genoemd naar het koosnaampje dat haar geliefde haar gaf) overstijgen de genres en binnen no time neurie of fluit je ze mee, of ze nu gezongen worden in het Engels, Frans, Spaans, Kaapverdisch Creool of Portugees.

 

Het album, uitgekomen in november 2013, is een resultaat van een nauwe samenwerking tussen de achtentwintigjarige zangeres, haar trouwe kompanen Kim Alves (Kaapverdische multi-instrumentalist) en de Braziliaanse percussionist Zé Luis Nascimento. Daarnaast werkten vele muzikale vrienden met diverse achtergronden mee, zoals de Frans-Israelische zangeres-songwriter Yael Naim en percussionist David Donatien, Piers Faccini, Tété, Benjamin Biolay, Hugh Coltman, Krystle Warren, Pascal Danae en Mario Lucio Sousa. Mike “Prince Fatty” Pelanconi (Lily Allen, Graham Coxon, etc.) produceerde het album in Brighton, samen met Omar Lye-Fook (“The King of British Neo Soul », werkte o.a. samen met Stevie Wonder). Hij had nog nooit een album opgenomen met “wereldmuziek” en zij had nog nooit pop gedaan. Mayra omschrijft het als “the meeting of two sensitive illiterates with only their antennae and instincts to guide them.” Hier een impressie van de totstandkoming van LOVELY DIFFICULT!

 

Mayra staat open voor veel culturen en veel muzikale stijlen en maakte een toegankelijk, zelfverzekerd en persoonlijk album, dat zowel revolutionair is, als poppy. Een afwisselende verzameling liedjes, die toch allemaal eenzelfde sfeer ademen. Ze zegt dan ook: “The greatest humiliation would be to make a record that sounds like a compilation of languages and styles.”

Het werd een heel gelaagde plaat, met muzikale arrangementen die heel knap in elkaar zitten. LOVELY DIFFICULT zal zonder twijfel een grote groep mensen aanspreken. Of je nu houdt van Europese pop, reggae invloeden, jazz, Kaapverdische en Afrikaanse ritmes, vrolijke liedjes met mandoline, fragiele ballades, Braziliaanse tropicalista of opzwepende gitaren, je zult het allemaal vinden op dit album. Dit alles uiteraard vergezeld van Mayra’s herkenbare stem, die soms kristalhelder is, maar ook subtiel gepeperd, alsof het Europa van de pop altijd al een dependance was van een tropische eilandengroep. Gezongen in vier en een halve taal; Kaapverdisch Creool, Portugees, Spaans, Frans en Engels (de halve). Ze wilde muziek maken “that reflected my life”.

 

Ze wil graag dat dit album een gevoel van avontuur laat doorklinken dat bijvoorbeeld ook gevonden kan worden in het werk van Caetano Veloso. “Why not let yourself grow, change and move on? Why not get the public used to expecting the unexpected?”

 

De eerste single is We Used To Call It Love en kun je hier bekijken/beluisteren:

 

Alles van Mayra Andrade

Mayra Andrade

Mayra Andrade

Lovely Difficult

CD jewelcase | 2013
Leverbaar

Bestel € 19,00
Mayra Andrade

Mayra Andrade

Studio 105

CD & DVD | 2011
Leverbaar

Bestel € 17,00
Mayra Andrade

Mayra Andrade

Storia, storia...

CD | 2009
Leverbaar

Bestel € 16,00
Mayra Andrade

Mayra Andrade

Navega

CD digi | 2006
Leverbaar

Bestel € 16,00

Afbeeldingen en video's van Mayra Andrade

comment comment comment comment comment

Nieuws over Mayra Andrade

Mayra Andrade in Nederland

vrijdag, 21 november 2014

Kaapverdiaanse zangeres Mayra Andrade vandaag in De Telegraaf, as zondag om 10u30 op tv bij Vrije Geluiden/VPRO-NPO1 en volgend weekend voor 3 concerten in NL! Mis haar niet.... Lees meer
meer nieuws